top of page

Gewijzigd plan 11/08/2022

Inmiddels zijn we al een dag of 4 op het prachtige, Franse eiland Corsica. We kwamen hier aan per ferry. In 2014 en 2015 waren we al eens op dit prachtige eiland en we wilden dit jaar erg graag nog eens terug naar Bonifacio en omgeving. De kustlijn daar is zo geweldig mooi. Metershoge krijtrotsen rijzen op uit de zee. Bovenop de witte krijtrotsen ligt de stad Bonifacio.

We verblijven een paar nachten op een camping vlak bij zee. Hier liggen een paar mooie baaitjes om te snorkelen. Vogels kijken valt hier wat tegen. De Provençaalse grasmus hoor ik veel, maar verstopt zich te goed. Op de camping zitten verder veel grauwe vliegenvangers. Maar steeds wanneer ik met camera over de camping loop, kan ik ze niet vinden omdat ze weer ergens anders zitten. Elke ochtend vliegt een koppel raven over, te hoog en dus buiten bereik maar goed hoorbaar.

Vanuit Bonifacio rijden we vandaag richting de Aguilles de Bavella. Het is een prachtig gebergte waar de kleur van de rotswanden steeds weer verandert. Het mooiste stuk voert van Solenzara naar Zonza (of andersom) over de D268. Je komt onder andere langs de bergpas Col de Larone (uitzichtpunt) en het Forêt de Bavella. Het leuke van rijden door Corsica is vooral de onverwachte weggebruikers op vier poten die je hier tegen kunt komen. Koeien, schapen, varkens/zwijnen, reeën, het is allemaal mogelijk. Vandaag komen we verschillende koeien op de weg tegen.

Het absolute hoogtepunt van de autorondrit is Col en Aiguilles de Bavella. Het vergezicht vanaf deze bergpas is onbeschrijflijk mooi. We stoppen dan ook vaak. Helaas wordt het weer slechter naarmate we de weg naar de Aguilles vorderen. De lucht wordt donker. Het gaat regenen, bliksemen en onweren. We vinden tussen de buien door een hele mooie plek om te lunchen in de camper. Ons meegebrachte stokbrood, belegd met mozzarella en tomaat/komkommer smaakt overheerlijk met zicht op de pieken van de Bavella.

Ons plan was om te overnachten op een van de campings bij Zonza, een plaats in de bergen. De voorspellingen voor deze dag en voor morgen zijn echter zo slecht dat we besluiten om door te rijden richting de omgeving van Ajaccio. Een wijziging in het plan dus. Tevens een hele onderneming want nog een bergpas in de regen en met slecht zicht.

De beloning is zelf een plekje mogen uitkiezen op een camping in de golf van Sagone, grenzend aan een stukje natuur. Binnen het uur zien we putters, groenlingen, veel bonte kraaien en spot ik heel in de verte een rode wouw. Na het nuttigen van een zelfgemaakte pasta, fietsen we nog even naar het strand voor de zonsondergang. Terug op de camping horen we een nachtzwaluw en meerdere dwergooruiltjes op de camping. Ik ben heel benieuwd wat de ochtend ons zal brengen.